Socializace štěňat
Pod pojmem socializace si může každý představit zcela něco jiného.
Někdo si vybaví setkávání se s jinými psi, nácvik v každodenním životě. A já zahrnuji do správné socializace také samotný nácvik veškeré manipulace či ošetřování. Tak jak to tedy je, a kdy je správný čas se socializaci věnovat. A proč se ji tolik u mích vrhů a odchovů právě věnuji.
Socializace štěňat začíná již v brzkém věku a to v době kdy jsou ještě u své matky. (chovatele). Kolem 2 až 12 týdne věku nechávám štěňata seznamovat s lidmi, ostatními domácími zvířaty. Jde o velice důležitý proces kdy v tomto mezidobí 8-10 týden se objevuje období zvídavé či strachové. A tím může mít zásadní vliv na možný vývoj povahy nesoucí si do budoucna. Takže své štěňata vystavuji různým vzruchovým projevům. Pozívám tak zvané mazlící návštěvy, seznamuji je s domácími mazlíčky ( různé pachy, hlasy, koordinace pohybu, velikosti postav atd).. Vytvářím jim prostředí- ve kterém je hluk přirozený. ( pračka, hlasitá televize, mixér, vrtačka, vysavač, myčka atd..) Udělala jsem v bytě velkou nástěnnou hernu, balanční překážky a hrací koutky. Učí se také správně komunikovat mezi sebou a matka je provází po celou dobu a učí co je a co není správně. Jde o nejdůležitější období než odejdou do nových domovů. Do čtvrtého týdne mám štěňata v bytě ve městě. Následně mám pronajatou zahradu kam štěňata vozím, aby měli změnu prostředí a okolí. Na které mají také velkou venkovní hernu. Do města se po celou dobu vracím, právě s důvodu rušivek, které jsou součástí velkoměsta. Průběžně je začínám učit na obojek a vodítko. Je to veliká výhoda pro nové majitele kterým to mnohé po příjezdu domů pomůže. Tak jako u nácviku vyprázdnování štěňat mimo obydlí. Manipulaci ( stříhání drápků, koupání, fénování, kartáčování, ošetření očí a uší.
Pokud se štěňatům chovatelé dostatečně nevěnují – dostávají se do nových rodin často psychicky nestabilní, bázlivý a to je teprve čeká život plný nástrah a dobrodružství.
Proč tomu tak vlastně je ?
Jednoduše u každého štěněte, různé rasy, se v různém rozpětí objevuje období zvýšené odvahy a období zvýšeného strachu.
Období zvýšené odvahy- kolem 5-8 týdne. V tomto období platí čím více tím lépe. Jsou zvídavé ale také mají snížen práh sebezáchovy. Zde je třeba co nejvíce štěnata hlídat. V této návazností mezi 8- 10-12 týden přichází období strachu. Nové situace mohou vyustit ve stres zvířete. Štěně je v novém prostředí bez maminy a sourozenců.
Druhé období zvýšené odvahy je kolem 3-6 měsíce – a zde je čas začít štěně správně socializovat.
Takže si kolem 8-10 týdne přivezete tu nádhernou kuličku domů a hurá nato. Zvykejte ho na jméno, hrajte si a budujte vztah. Co nejvíce doma provádějte manipulaci ( hlazení, zvedání, šahání na packy, drápky, uši, oči, kartáčování …). Naučte ho na obojek a vodítko čím dříve tím lépe. A začněte navštěvovat rušné prostředí. Cestujte (auto, Mhd, vlaky). Zajděte do obchodních center, různé akce. A hlavně nezapomínejte že důležitá je veterina. Zde opravdu záleží na asociaci která má vliv do budoucna. Takže jít pouze do cěkárny, do ambulance kde se seznámí s prostředím, pachem a samotným veterinářem. Bez toho aby proběhlo vyšetření či jakákoliv manipulace při ošetření či vyštření.
Chodte mezi pohodvé psíky, ruzných ras, velikostí a věku. Vyvarujte se psům nekontaktním, kteří mají s komunikací druhých psů problém. Zde je třeba, aby nedoslo ke špatné zkušenosti kterou si pak samotné stěně nese do budoucna. Ale je také třeba prcka vystavit psům – kteří dobře komunikují, štěkají, hrčí či vrčí. Jen díky tomu se naučí správně komunikovat. Nejlepší jsou místa určná k hromadnému venčení ( psí hřistě, socializační procházky, cvičáky – kurzy pro štěnata). Nečekejte na poslední očkování štěnat vzteklina atd, právě díky tomu nastává problém s celkovou socializací. Kdy majitelé štěně drží v domácí bublině. Ale dbejte nato, aby zvířata se kterými vaše štěně příjde do kontaktu bylo zdravé.
A další velice důležitá část socializace – je sociální ( lidi, děti,). Potkávejte zastavujte a bavte se z přáteli, sedněte si kousek od psího hřiště at štěně pozoruje samotné děti.( křik, smích, pláč, běhání.). Učte štěně, že nemá běhat za každým, že vy mu říkáte kdy muže či nemůže. Ulehčíte si mnohé ve výchově a výcviku. Navštěvujte přátele u nich doma, at poznává i jiné bytové prostředí. Berte ho do restaurací či hospod pokud to umožnuji.
Zvykání si na pohyblivé předměty ( kolo, brusle, skejt, kočar, lyže, běžky, mechanický či elektický vozík, slepecká hůl či berle….).
Zvykání si na zvuky přístrojů ( fén, vysavač, mixér, sekačka, pračka myčka. ohnostroje, rachejtle, ..). Jen zde prosím nedoporučuji psa brát přímo ale sledovat z větší vzdálenosti. Doma můžete trénovat různé zvuky( řinčení pokliček, praskání pukacích folíí, kašel, tleskání atd..
A berte ho co nejvíce mezi zvířata. Ideální je Zoo, v lese srny, zajíci, koroptve, slepice, kočky, krávy, ovce atd…
Jen dodám, každé štěně je jiné a jinak bude celkovou socializaci u vás zvládat. Proto vždy dbejte co vaše štěně zvládá a co ne a pomalu natom zapracujte.
Ono někdy uspěchaná socializace ( je jí na štěně moc ) – se může stát opakem a bude vás to posouvat v tréninku na zpátek.
To co dáte do vínku vašemu štěndu v době růstu a vývoje, o to méně budete mít práci v provozním životě v dospělosti. Jen musím dodat- pokud nastanou situce které štěně neustojí a bojí se. Nikdy sním v tu chvíli nepracujte nátlakově. S problémem ho seznamte v poklid, a pohodě.
Nikterak ho nechlácholte ( neutěšujte, nehladte a berte na sebe) tím problém akorát prohloubíte. Spíš mu ukažte že, o nic nejde a není důvod se bát.
Testování v ranném období , studie a proč testovat – ENS – https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.sciencedirect.com%2Fscience%2Farticle%2Fabs%2Fpii%2FS0168159122000466%3Ffbclid%3DIwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1ZqXlThsCZtyeXFHL2ykj40REEcYK_RUv7DRyuKXfUK5uOv5QF16dk4Rw_aem_sZ3Pis4DLMQ3LwISJQEN6A&h=AT17LADXJHuKLeHb-mzJWN_Up6THTLN__G5A0T51pfp_CX81F9ySpg1B-MdnRppRUeSmLYk7bkgyfChFrI2vt0pDik5Q9VormTBeWxjsFROKuOWosth0QyrCuUG-eoF7uDYB5Q
Jednou za den se testuje kolem 3-16 dne věku štěňat – stimulace neurosenzorů, odbourávání strachu ze změn polohy těla. ( záda, hlava dolů, hlava na horu, nastartované vnímání v končetinách. ( polechtání štětičkou na uši packy a meziprstí). Reakce na chlad ( položit štěně na studenou dečku).
5 cviků, každý 3-5 vteřin.
Testování ESI-Jedenkrát za den 3-16 den věku , 1 pach denně. Vybere se pach k budoucímu využití. ( sýr – výcvik, kůže ovčí – pasení, koření- NW…zkoušet v jiný den než ENS. Přiložit k pachu na 5 vteřin. Sledovat chování, zapisovat. Důležité pachy dávat ke konci 16 dne, a sledujeme po kolika dnech štěně jeví zájem o konkrétní pach. A začíná pracovat nosem, nikoli že se mu líbí více koření nebo zelenina.